EU-salg uden moms? Thread poster: Anna Haxen
| Anna Haxen Denmark Local time: 17:45 Member (2005) English to Danish + ...
Kære garvede momsindberettere
Er det rigtigt forstået, at den indtjening, jeg har haft fra kunder i andre EU-lande, skal indberettes under "EU-salg uden moms" på TastSelv Erhverv? Jeg fandt denne vejledning, men vil bare lige sikre mig, at det er sådan det skal gøres i vores branche:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789667&vId=0
På forhånd mang... See more Kære garvede momsindberettere
Er det rigtigt forstået, at den indtjening, jeg har haft fra kunder i andre EU-lande, skal indberettes under "EU-salg uden moms" på TastSelv Erhverv? Jeg fandt denne vejledning, men vil bare lige sikre mig, at det er sådan det skal gøres i vores branche:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789667&vId=0
På forhånd mange tak.
Hilsen
Anna ▲ Collapse | | | Susmi Rosenthal Canada Local time: 11:45 Member (2007) English to Danish + ...
Hej Anna
Ja, det er rigtigt. Der skal ikke opkræves moms af ydelser til EU-lande eller andre lange. Det er kun for kunder i DK.
Du skal derfor også angive på dine fakturaer til udlandet, at beløbet er "Free of VAT".
Jeg vil i øvrigt anbefale dig altid at spørge en revisor, for hos Skat kan man få 117 forskellige svar. De kan ikke lide at sige "det ved jeg ikke" og finde svaret - så de svarer ofte bare efter bedste beskub... Jeg har dette fra en, der... See more Hej Anna
Ja, det er rigtigt. Der skal ikke opkræves moms af ydelser til EU-lande eller andre lange. Det er kun for kunder i DK.
Du skal derfor også angive på dine fakturaer til udlandet, at beløbet er "Free of VAT".
Jeg vil i øvrigt anbefale dig altid at spørge en revisor, for hos Skat kan man få 117 forskellige svar. De kan ikke lide at sige "det ved jeg ikke" og finde svaret - så de svarer ofte bare efter bedste beskub... Jeg har dette fra en, der selv har arbejdet der og har fået det bekræftet flere gange ved at få op til 3-4 forskellige svar på samme spørgsmål... )
Mvh,
Susmi ▲ Collapse | | | Det er korrekt | Oct 6, 2011 |
Du skal påføre dine fakturaer til kunder i EU betegnelsen "Reverse charge", og derefter spilde en masse tid hver måned på at indberette beløb via "EU-salg uden moms" til SKAT for at sikre, at du ikke medvirker i en stor hvidvaskningsoperation.
Du skal være glad, hvis indberetningssystemet hos SKAT er åbent for indtastning bare en gang i mellem...
/Morten | | | NetLynx Local time: 17:45 English to Danish + ...
har jeg for to dage siden - for første gang - fået en faktura retur, fordi kunden (i Tyskland) nu skulle have påført følgende passus:
"VAT exempt invoice in application to the article 196 in Directive 2006/112/EC. This service is subject to the VAT reverse charge."
Jeg ved ikke, om det er en officiel sætning til at påføre enhver faktura, som vi bruger den, men den er da til fri afbenyttelse.
... See more har jeg for to dage siden - for første gang - fået en faktura retur, fordi kunden (i Tyskland) nu skulle have påført følgende passus:
"VAT exempt invoice in application to the article 196 in Directive 2006/112/EC. This service is subject to the VAT reverse charge."
Jeg ved ikke, om det er en officiel sætning til at påføre enhver faktura, som vi bruger den, men den er da til fri afbenyttelse.
Skat har også tidligere været nævnt for deres mange og forskellige svar på simple spørgsmål, så det er til at rive sig i håret over. Langt alvorligere er de beretninger, aviserne med mellemrum bringer om virksomheder og skatteydere, der synes at blive forfulgt af Skat, især med Skats skøn. Læs fx. Jyllands-Postens Erhvervstillæg de to foregående dage. Det er ikke læsning for sarte sjæle.
Venlig hilsen
Erik ▲ Collapse | |
|
|
Husk i hvert fald momsnr. | Oct 6, 2011 |
Jeg har skrevet til min "regnskabsfører" vedr. emnet her, og hun skriver:
"Det allervigtigste er, at modtagers momsnr. fremgår af fakturaen, da man skal indberette dette nr. til SKAT, ligesom der så heller ikke må være tillagt moms på fakturaen. Det skal der derimod være, hvis fakturamodtager ikke har et moms-nr.
Det er da også korrekt, at man bør anføre ”Reverse Charge”, men det er der ikke mange der gør, og jeg har set mange fakturaer fra såvel EU-lan... See more Jeg har skrevet til min "regnskabsfører" vedr. emnet her, og hun skriver:
"Det allervigtigste er, at modtagers momsnr. fremgår af fakturaen, da man skal indberette dette nr. til SKAT, ligesom der så heller ikke må være tillagt moms på fakturaen. Det skal der derimod være, hvis fakturamodtager ikke har et moms-nr.
Det er da også korrekt, at man bør anføre ”Reverse Charge”, men det er der ikke mange der gør, og jeg har set mange fakturaer fra såvel EU-lande samt her fra landet."
Det, Erik skriver vedr. "VAT exempt...", er hun aldrig stødt på, men det skader vel ikke at skrive det i fakturaerne ▲ Collapse | | | EU-direktivet | Oct 6, 2011 |
Erik har fat i det helt rigtige. Din faktura skal indeholde en henvisning til det omtalte EU-direktiv og en angivelse af "reverse charge" (omvendt betalingspligt), hvis det skal være helt korrekt.
Hvis du surfer lidt rundt på nettet, kan du finde redegørelser fra de forskellige revisionsfirmaer om konceptet og forslag til, hvad man kan skrive på fakturaen.
Og ja, der skal ske indberetning til SKAT af EU-salg uden moms hver måned.
Hilsen Christina | | | Liset Nyland Italy Local time: 17:45 Italian to Danish + ... min svenske kunde.. | Oct 7, 2011 |
..beder mig om at skrive:
Reverse charge apply according to 2008/08/EC art. 44
(som er et tillæg til 2006/112/EC).
Det trøster mig at skat i DK er lige så umulig som her i Italien.. :-/
MH
Liset | | | Jens Lober Denmark Local time: 17:45 English to Danish Du skal indberette ... | Oct 7, 2011 |
oversættelser til udlandet i Rubrik C, når du indberetter moms. Derved slipper du for at udfylde en masse. Det har jeg i hvert fald fået oplyst hos Skat.
Mvh
Jens | |
|
|
Reglerne for indberetning blev ændret sidste år | Oct 7, 2011 |
Tidligere skulle kun varesalg indberettes, men nu skal visse tjenesteydelser også, deriblandt oversættelse. Teksten på skat.dk lyder:
Rubrik A - varer. Værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande (EU-erhvervelser)
Rubrik A - ydelser. Værdien uden moms af ydelseskøb i andre EU-lande .
Rubrik B - varer. Værdien af varesalg uden moms til andre EU-lande (EU-leverancer). Udfyldes rubrik B - varer, skal du indberette kundeoplysningerne i Listesystemet.
Rubrik... See more Tidligere skulle kun varesalg indberettes, men nu skal visse tjenesteydelser også, deriblandt oversættelse. Teksten på skat.dk lyder:
Rubrik A - varer. Værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande (EU-erhvervelser)
Rubrik A - ydelser. Værdien uden moms af ydelseskøb i andre EU-lande .
Rubrik B - varer. Værdien af varesalg uden moms til andre EU-lande (EU-leverancer). Udfyldes rubrik B - varer, skal du indberette kundeoplysningerne i Listesystemet.
Rubrik B - ydelser. Værdien af visse ydelsessalg uden moms til andre EU-lande. Udfyldes rubrik B-ydelser, skal du indberette kundeoplysningerne i Listesystemet.
Rubrik C. Værdien af andre varer og ydelser, der leveres uden afgift her i landet, i andre EU-lande og i lande uden for EU, jf. bekendtgørelsens § 52, stk. 10.
Så oversættelse skal indberettes i rubrik B og kundeoplysninger indberettes i listesystemet! ▲ Collapse | | | Info fra skat.dk | Oct 7, 2011 |
Hvad er EU-salg uden moms?
EU-salg uden moms anvendes til at indberette og videresende oplysninger om handel med varer indenfor EU. Systemet fungerer ved, at danske virksomheder afleverer oplysninger til SKAT om deres handel inden for den forgangne måned (eller kvartal). Derefter udveksler SKAT oplysningerne med de andre medlemsstater i EU, så oplysningerne kan sammenholdes med momsangivelsen. Formålet med EU-salg uden moms er bl.a. at gøre det sværere at foretage momssvindel v... See more Hvad er EU-salg uden moms?
EU-salg uden moms anvendes til at indberette og videresende oplysninger om handel med varer indenfor EU. Systemet fungerer ved, at danske virksomheder afleverer oplysninger til SKAT om deres handel inden for den forgangne måned (eller kvartal). Derefter udveksler SKAT oplysningerne med de andre medlemsstater i EU, så oplysningerne kan sammenholdes med momsangivelsen. Formålet med EU-salg uden moms er bl.a. at gøre det sværere at foretage momssvindel ved handel på tværs af grænserne i EU. Det er EU, som har vedtaget de direktiver, som beskriver reglerne for EU-salg uden moms. I Danmark er direktiverne implementeret i momsloven. Du kan finde links til direktiverne om momsloven her.
Med ændringerne i momsloven af 3. december 2009, er der også kommet ædringer til hvordan der skal listeangives. De væsentligste ændringer er:
Listeangivelser skal fra 1. januar 2010 også omfatte oplysninger om salg af tjenesteydelser.
Fra 2011 vil listeangivelser skulle foretages for hver måned (evt. kvartalsvis).
Virksomheder skal som hovedregel aflevere listeangivelser elektronisk.
Hvad kommer ændringerne i EU-salg uden moms til at betyde for min virksomhed?
For virksomheder, som indberetter EU-salg uden moms i dag, vil ændringen består i, at eventuel handel med tjenesteydelser også skal indberettes. De eksisterende indberetningsmuligheder vil blive udvidet til også at omfatte tjenesteydelser.
Virksomheder, der handler med tjenesteydelser i EU, og som ikke tidligere har indberettet EU-salg uden moms, skal begynde at registrere deres handel fra 1. januar 2010.
[Edited at 2011-10-07 09:04 GMT] ▲ Collapse | | | Jens Lober Denmark Local time: 17:45 English to Danish
Stk. 5. I rubrik B-ydelser anføres værdien uden afgift af ydelser, der leveres til andre EU-lande, hvor modtageren er betalingspligtig for afgiften af ydelserne, idet leveringsstedet for ydelserne er bestemt efter lovens § 16, stk. 1, jf. § 52, stk. 9.
Stk. 6. I rubrik C anføres værdien af andre varer og ydelser, der leveres uden afgift til aftagere her i landet, til andre EU-lande og til lande uden for EU, jf. § 52, stk. 10.
Jeg vil mene, at vi stadigt hører under Ru... See more Stk. 5. I rubrik B-ydelser anføres værdien uden afgift af ydelser, der leveres til andre EU-lande, hvor modtageren er betalingspligtig for afgiften af ydelserne, idet leveringsstedet for ydelserne er bestemt efter lovens § 16, stk. 1, jf. § 52, stk. 9.
Stk. 6. I rubrik C anføres værdien af andre varer og ydelser, der leveres uden afgift til aftagere her i landet, til andre EU-lande og til lande uden for EU, jf. § 52, stk. 10.
Jeg vil mene, at vi stadigt hører under Rubrik C, da modtageren ikke er betalingspligtig for afgiften. SKAT forklarede mig, at oversættelse hører under "andre varer og ydelser" og derfor skal anføres i Rubrik C. ▲ Collapse | | | Anna Haxen Denmark Local time: 17:45 Member (2005) English to Danish + ... TOPIC STARTER
men jeg må indrømme at jeg stadig er i tvivl. Efter at have researchet lidt ud fra de oplysninger I giver, hælder jeg mest til Rubrik B, da Rubrik C jo er til decideret momsfrie varer og ydelser, og den type oversættelse vi laver (faglig/teknisk), ikke er momsfri - så et eller andet sted skal der vel betales moms? Måske har de forskellige skattemedarbejdere bare svært ved at skelne mellem kunstnerisk oversættervirksomhed, som er momsfri, og det, vi laver, som hører under almindelig moms... See more men jeg må indrømme at jeg stadig er i tvivl. Efter at have researchet lidt ud fra de oplysninger I giver, hælder jeg mest til Rubrik B, da Rubrik C jo er til decideret momsfrie varer og ydelser, og den type oversættelse vi laver (faglig/teknisk), ikke er momsfri - så et eller andet sted skal der vel betales moms? Måske har de forskellige skattemedarbejdere bare svært ved at skelne mellem kunstnerisk oversættervirksomhed, som er momsfri, og det, vi laver, som hører under almindelig momspligtig translatørvirksomhed ...?
Og jeg har også opdaget, at man ikke skal regne med at kunne logge ind på TastSelv Erhverv, når man har tid og lyst til det. Den side har vist sit eget liv.
[Edited at 2011-10-07 21:46 GMT] ▲ Collapse | |
|
|
Ja, det er ikke let.... | Oct 8, 2011 |
Hej igen Anna
Jeg har selv brugt meget lang tid på at snakke med SKAT om, hvordan jeg skal forholde mig.
SKAT har svaret mig, at jeg skal indberette momsfrit salg af oversættelse til kunder i EU i rubrik B (ydelser). Dette salg skal indberettes i listesystemet.
Salg af oversættelse til virksomheder uden for EU (f.eks. USA) skal indberettes i rubrik C.
Og jeg har det på skrift! ... See more Hej igen Anna
Jeg har selv brugt meget lang tid på at snakke med SKAT om, hvordan jeg skal forholde mig.
SKAT har svaret mig, at jeg skal indberette momsfrit salg af oversættelse til kunder i EU i rubrik B (ydelser). Dette salg skal indberettes i listesystemet.
Salg af oversættelse til virksomheder uden for EU (f.eks. USA) skal indberettes i rubrik C.
Og jeg har det på skrift!
Men jeg er enig i, at det er enormt svært at finde ud af.
Hilsen Christina ▲ Collapse | | | Anna Haxen Denmark Local time: 17:45 Member (2005) English to Danish + ... TOPIC STARTER Nu giver det mening | Oct 8, 2011 |
Hej Christina
Så tror jeg efterhånden jeg forstår. Det giver mening at salg til USA skal i C, da det reelt er momsfrit, og at det andet skal i B. Tusind tak. Jeg må hellere se at komme i gang.
Hilsen
Anna | | | There is no moderator assigned specifically to this forum. To report site rules violations or get help, please contact site staff » EU-salg uden moms? CafeTran Espresso | You've never met a CAT tool this clever!
Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer.
Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools.
Download and start using CafeTran Espresso -- for free
Buy now! » |
| Pastey | Your smart companion app
Pastey is an innovative desktop application that bridges the gap between human expertise and artificial intelligence. With intuitive keyboard shortcuts, Pastey transforms your source text into AI-powered draft translations.
Find out more » |
|
| | | | X Sign in to your ProZ.com account... | | | | | |